sâmbătă, 20 iulie 2024

"" "

 

GÂNDUL ZILEI...ADRIAN PĂUNESCU!  APEL DE CĂRTURAR...

 .. O personalitate greu de acoperit în cuvinte ,simbol și istorie și înainte de toate, poet,scriitor, eseist, critic literar, publicist, director de reviste, , traducător și politician român! 

Pe 20Iulie,2024,marele poet patriot ar fi  implinit 81 de ani! Se naște în ziua praznicului Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul .E ca o profeție! 

Poetul a apărut ca un fulger urmat de tunet ,in poezia românească, rebel,furtunos, impetuos,cu carismă și cu o inteligență sclipitoare.


Și-a revărsat tumultul sufletesc in versuri inedite, cuprinse în numeroase volume ! " "Eu m- am născut să dărui / Sa mă dărui oricui și oricărui"! 

Și s- a dăruit pe sine în vers tulburător, vibrant,in poeziile patriotice, sociale,cât și în lirica erotică.


Marin Sorescu afirma că:"A Păunescu îmbină in opera sa liricul cu polemicul și în focul demonstrației zărești colții și lacrimile"! 

Intr-adevar,  in poeziile sociale,își arată" colții" , criticând incisiv tarele societății ,in hiperbole uluitoare.

"Asist întâmplător la  spectacolul prostiei  lumii și parcă aș vrea să- mi iau abonament ", afirma poetul.


    APEL DE CĂRTURAR ...


S-au adunat necazuri mari pe ţară

şi păsările negre se rotesc

de parc-ar aştepta-o să şi moară

şi să se stingă neamul românesc.


Cu inima în tâmplă stau de veghe

şi n-am cui spune presimţirea mea

că dacă va muri iubirea veche

iubirea nouă nu va rezista.


Acum, ca-n magica fatalitate,

ce ne-a-nsoţit nimicitor mereu,

nu ştiu de ce ni se întâmplă toate

şi, Doamne, apără poporul meu.


N-avem nevoie de vărsări de sânge

pentru-a redeveni aceiaşi fraţi,

nu mai au lacrimi mamele spre-a plânge

mormintele copiilor plecaţi.


Din una-n alta şi din toate-n una,

periculos şi cinic circuit,

şi suntem mai pândiţi ca totdeauna

şi limba-n gură ni s-a veştejit.


Nevoile ne trag de steag spre bernă,

cei laşi aţâţă focuri în popor,

dar România s-a născut eternă

şi singură, şi ţinta tuturor.


Şi trebuie o radicalizare

şi trebuie un nou, cinstit impuls,

pentru-a reface România Mare

şi-a pune-n umăr iarăşi braţul smuls.


Dar cel mai mult aici, la noi acasă,

ne trebuie concordia de fond,

să nu cădem în planetara plasă

a transformării patriei în front.


Nu ne iubeşte nimeni decât cerul,

avem duşmani ce ne-ar zvârli la câini,

ca-n Mioriţa, noi suntem oierul

aflat sub ruga propriilor mâini.


S-au așezat necazuri mari pe ţară,

dobânzile fărădelegii cresc;

vegheaţi ca ţara noastră să nu moară,

să nu se stingă neamul românesc"!


A Păunescu,un poet vizionar ,pe care abia acum îl descoperim: 

" Acum ,observ, cât e de greu,

 Să vă arăt că Eu sunt Eu!!


Mi- e dor de Cenaclul "Flacăra ", de o noapte cu poezie,muzica,de poetul A.Paunescu recitând cu patos ,sau lăcrimând,   atunci când șoptea" Cine are părinții pe pământ sau în cer ...

Iubiti- L! Merită! 

Și acum un Testament poetic ,inedit!

" Aștept să mor și cânt peste furtună,

   Fanatic,monogam și turbulent ,

   Cuvintele acestui testament:

   " CREȘTI PATRIE!! 

Iar mie :" noapte bună"!! 


 RESPECT și PREȚUIRE" CEAHLAULUI " POEZIEI ROMÂNEȘTI,ADRIAN PĂUNESCU!

  Janeta Hulea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

***

 BOALA – MARIN SORESCU Doctore, simt ceva mortal Aici, în regiunea ființei mele Mă dor toate organele, Ziua mă doare soarele Iar noaptea lun...