joi, 25 iulie 2024

🤔

 „Uite dragu’ tatii, toată solda i-o dăm doamnei ca să plătim telefoanele pe care tu le-ai dat”, i-am spus feciorului, la oficiul poștal.

„Și nu-l certați?”, mă întreabă doamna.

„Nu doamnă, nu-l cert, ci îi spun că luna aceasta vom trăi din salariul mamei sale”, răspund.

„Nu mai vorbesc în veci la telefon”, continuă feciorul.

 

Această discuție a avut loc acum 28 de ani pe când feciorul meu avea 7 ani.

Folosise telefonul pentru nu știu ce linii pentru copii și am plătit un întreg salariu.

Nu l-am certat dar am avut o discuție transparentă despre ceea ce a făcut și mai ales despre consecințele acțiunii.

Rezultatul a fost benefic pentru că și-a înțeles greșeala și nu a trebuit să blochez telefonul.

 

Transparența, în opinia mea, este cea mai importantă componentă a relației dintre oameni.

Să transmitem tuturor aceleași gen de informații ne ușurează comunicarea.

Să spunem lucrurilor pe nume, în fața tuturor, ne ajută la descrierea realității.

Să spunem cum credem că va evolua un proces ne ajută să prevenim fricile și bârfele.

 

În întreaga carieră militară am urmărit ca oamenii să comunice transparent indiferent de situație.

În Afganistan, transparența a fost un factor de creșterea a încrederii în noi înșine dar și de responsabilizare a fiecăruia dintre noi.

Modul în care am pregătit luarea deciziilor, cu sublinierea amenințărilor și a vulnerabilităților, dar mai ales a riscurilor asumate, a făcut ca soldații să știe ce-i așteaptă.

Transparența în a aprecia performanța dar și în a critica acțiunile negative ale subordonaților a ajutat la menținerea unui moral bun și la așteptări realiste din partea tuturor.

 

Transparența ne lipsește în viața socială pentru că politicienilor le este frică să spună adevărul despre ce se întâmplă dar mai ales despre ceea ce pot face.

Transparența ne lipsește în mediul de afaceri pentru că managerii ori antreprenorilor le este frică să descrie realitatea și preferă amâne deciziile până ajung la faliment ori concedieri.

Transparența ne lipsește în viața de familie  pentru că ne este jenă să exprimăm faptul că avem așteptări satisfăcute.

Transparența ne lipsește din perspectivă intra-personală, pentru că nu ne spunem, nouă înșine, care este relația dintre cât de mult  putem visa și cât de mult putem realiza.

 

A fi transparent nu înseamnă a fi slab.

A fi transparent nu înseamnă a plasa responsabilitatea la cei din jur.

A fi transparent nu înseamnă a risca mai mult decât alții.

A fi transparent nu înseamnă a transfera fricile unui eșec.


#leadership #transparency #truth #trust

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

***

 Lidia Jiga și Elena Țipa, cele două dresoare românce care au murit în arenă Lidia Jiga, creatoarea unor numere unice în istoria circului, ș...