marți, 21 noiembrie 2023

Lecția lui Napoleon – Fiecare dintre noi poate face istorie

 Îmi aduc mereu aminte de anii copilăriei, adolescenţei şi ai primei tinereţi când (încă!) mai aveam timp de hobby-uri: lectură, filme, muzică, lucru manual, lungi plimbări în natură... Aveam ceva mai mult timp sao, poate, mult mai plauzibil, era o mai bună gestionare a timpului. 

Mai întotdeauna filmul, literatura și muzica s-au îmbinat armonios în preocupările mele de timp liber. Adesea vedeam un film pentru că citisem cartea care era ecranizată. Sau citeam cartea după ce văzusemgizat  deja filmul/serialul - ecranizare. Ascultam muzica din coloana sonoră a unuia sau altuia dintre filme în diverse versiuni de interpretare. Și uite-așa timpul liber era umplut în mod creativ și plăcut.

După un timp destul de lung în care aceste preocupări aproape că au fost (aparent!) uitate, m-am hotărât să revin la vechile năravuri... pardon, hobby-uri. Am început să (re)citesc vechile cărți, am început să achiziționez noi apariții editoriale pe care le mai și citesc când prind ceva timp liber. Și, ceva mai timid, dar sigur, încerc să ”vânez” premierele cinematografice atunci când încerc să fac pauză la vizionarea filmelor și serialelor de televiziune.

Și uite că data de 24 noiembrie se apropie cu pași siguri și repezi. Nu că ar fi o zi deosebită, un eveniment special, dar se lansează în cinematografe un film nou, poate candidat la premiile Oscar: Napoleon, un film istoric și biografic regizat de Ridley Scott și având în rolurile principale pe Joaquin Phoenix și Vanessa Kirby.Filmul, realizat după un scenariu de David Scarpa, prezintă ascensiunea și decăderea împăratului, precum și viața sa sentimentală, prin prisma relației sale cu Josephine.

De ce aș vrea mult să văd acest film, poate nu doar o singură dată?

  • Dincolo de faptul că sunt un cinefil înrăit cel puțin în unele momente, mărturisesc că îmi plac în mod deosebit filmele istorice și biografice.
  • Am remarcat de o bună bucată de timp pe Joaquin Phoenix ca pe un actor talentat, inteligent, extrem de complex și l-am plasat pe unul dintre primele locuri în lista mea de actori favoriți.
  • Mă fascinează de foarte mult timp personalitatea lui Napoleon din multe puncte de vedere și aș vrea să cunosc și fațetele sale ilustrate prin intermediul acestui film
Plecând de la acest ultim aspect aș vrea să vă mărturisesc încă ceva. Sau mai bine spus să dezvolt subiectul ceva mai mult,..

Mai întotdeauna când citesc o carte parcă nu o citesc, ci parcă aș viziona un film bazat pe firul poveștii din carte. Iar când vizionez un film adesea îmi imaginez că aș citi o carte ce parcurge subiectul și acțiunea filmului. Și totodată intru în lumea fantastică a filmului/cărții și trăiesc din plin tot ce este ilustrat acolo în dinamică. Totul începe să îmi parî real, chiar dacă știu că este doar sau aproape doar o fantezie, și ajung să îmi doresc măcar să mă identific cu personajele, cel puțin cu personajele principale, să încerc să fiu ca ei, să gândesc ca ei, să acționez ca ei... Ce mai, eroii să-mi fie ca o lecție de viață.

La fel este cazul și cu Napoleon, fie că este vorba despre personalitatea istorică sau eroul de carte și film, tocmai pentru că este o lecție de viață în sine. Personalitate complexă, extrem de inteligent și ambițios, din ofițer în artilerie a devenit mareșal și apoi împărat.A condus un imperiu, a străbatut lumea, a învins și a decăzut. Iubit sau urât, Napoleon Bonaparte a schimbat, incontestabil, cursul istoriei și rămâne un reper pentru liderii politici și strategii militari. Nu degeaba spunea că fiecare soldat poartă în raniță bastonul de mareșal.

Uneori visam că aș vrea să fiu un Napoleon al zilelor noastre. Nu pentru că l-am privit ca pe un erou, ci ca pe o personalitate puternică, ca pe un om inteligent și ambițios, care a luptat mereu să urce cât mai sus, să-și depășească mereu și din ce în ce mai mult condiția, să nu se lase doborât de obstacole și greutăți, fie că a fost susținut, fie că a fost trădat. Și chiar dacă a sfârșit ca prizonier, tocmai pentru că, poate, doar așa putea fi oprit din lupta sa pentru a urca pe treptele puterii, a rămas mereu în istorie ca un strateg genial, un împărat controversat, un bărbat capricios care era conștient de propria sa forță. În istorie nu a rămas ca un învins, ci ca un bărbat care a marcat lumea politică și militară...

Fiecare dintre noi poate fi un Napoleon în domeniul său de activitate: să schimbe strategii și moduri de gândire, să conducă echipe mari de oameni de acțiune, să schimbe lumea cu adevărat și, mult mai important, să se schimbe pe sine însuși pentru a-și schimba condiția și de a ajunge acolo unde își dorește cu adevărat.

Articol scris pentru SuperBlog 2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

***

  21 de lucruri pe care nu le știai despre România: 1. Aproximativ o treime din Munții Carpați se află în România, oferind peisaje uimitoare...