luni, 15 octombrie 2018

Masina... sau partenerul de viata? Care are parte de mai multa atentie si ingrijire?

Intrebarea din titlu pare o gluma, nu-i asa? Cam pare, si totusi credeti-ma cu tarie ca vorbesc serios pana la un punct... si dincolo de el.
Prima data am facut o asemenea afirmatie, pe un ton de gluma, undeva in anii '90. Eram studenta in Iasi si stateam in gazda intr-un cartier mai departat de facultate, situata mai in centrul orasului. Doamna la care stateam era o femeie mai in varsta si nu prea (era cu mai putin de un deceniu mai in varsta decat sunt eu acum). O femeie pensionara care isi crescuse singura cei doi baieti... si ii crescuse ireprosabil: ambii aveau meserii bune, servicii bune, familii frumoase la randul lor. Ambii erau mai mari ca mine (primul,Ion, Nutu cum il alintam, cu 12 ani mai mare, cel mic, Dumitru, cu doar vreun an mai mare decat mine). Ambii locuiau in acelasi bloc si pe aceeasi scara cu mama lor, impreuna cu sotiile si, cel mare, si cu cei doi copii. Ne intersectam drumurile in fiecare zi, asa ca intre noi se creease o legatura speciala, de parca as fi fost sora lor mai mica. Daca pe Nutu il vedeam aproape in fiecare zi in casa mamei lui, fie singur, fie insotit de sotie sau copii (care se perindau impreuna sau/si separat pe acolo), pe Mitica il vedeam mai des in fata blocului, unde isi parca de obicei masina, cu care mergea de regula la servici. In anii aceia, era traditionala si "batrana" noastra Dacie 1310, cu care circulau aproape mai toti romanii; robusta, ieftina si putin pretentioasa, batrana noastra masina isi facea cu brio datoria pe strazile noastre, asa cum erau atunci, cum sunt acum si cum au fost dintotdeauna. Intr-o dupa-amiaza stateam amandoua la geamul bucatariei, privind afara, in strada, fara o tinta anume. Jos, Mitica era cu capul afundat in caroseria masinii, in zona motorului, mesterind te miri ce. Am mustacit putin, caci imi trecuse un gand nastrusnic pein minte, si zisei cam intr-o doara: "Cred ca baiatul acesta "mangaie" mai mult masina decat pe nevasta-sa!". Apoi am izbucnit amandoua in ras. Gluma-gluma, dartreburile erau totusi serioase la urma urmei: Omul se pricepea totusi la mecanica cat de cat si suficient cat sa curete masina si sa-i faca unele "ingrijiri minore". Pentru el, ca si pentru destul de multi altii care locuiau intr-un oras mare, masina era un "rau necesar" care iti asigura transportul intre casa si servici si inapoi comod si la indemana, asa ca daca nu aveai grija de ea ca de o logodnica/sotie te lasa in drum cand iti era lumea mai draga si aveai mai mare nevoie de ea.
Treburile aveam sa le inteleg cu mult mai mult si mai bine dupa ani de zile. Desi si atunci circulam destul de mult prin oras, de acasa la facultate si de la un spital la altul pentru practica de pe fiecare sectie, nu simteam deloc nevoia de a avea masina proprie. Desi nu mi-ar fi stricat sa am un mijloc propriu de deplasare, nu prea puneam problema asta atat de acut: nici nu mi-as fi permis sa imi achizitionez o masina si s-o intretin si din fericire inca reuseam sa ma deplasez prin oras si dincolo de el cu ce aveam la dispozitie. Intre timp am terminat faculatea si lucrez de vreo 18-19 ani de zile. Si am imbatranit cam cu tot atatia ani. E adevarat ca nu mai circul pe distante asa de mari, dar din nefericire lucrez in mai multe puncte din oras intre care trebuie sa ma deplasez. Si tare mi-ar mai prinde bine o masina acum.
Acum piata auto ofera mai multe optiuni si nu doar aceeasi traditionala Dacie 1310 cu care am crescut si care ne-a insotit mare parte din viata pe cei mai "tomnatici" si  mai nostalgici. Pentru multi ani au circulat pe strazi parca mai multe masini straine decat cele autohtone, numarul posesorilor de autoturisme parca a explodat, iar circulatia autovehiculelor a devenit din ce in ce mai sufocanta.
Cand eram mica imi doream sa imi cumpar o masina cand urma sa cresc suficient de mult. Pana acum nu am reusit sa imi iau o masina, dar... cine stie? Tentatia si nevoia este inca destul de mare. Daca m-ati intreba ce masina mi-as dori sa imi iau, nu as sti sa raspund din prima. Si totusi hai sa ma gandesc... Desi as fi tentata, din patriotism, sa imi iau o masina autohtona, cred ca aceasta optiune ar fi doar una temporara, de moment, daca se mentin atat necesitatile mele de a ma deplasa si conditiile de deplasare pe soselele noastre cat si oferta de marci si modele de masini. Probabil ca o masina autohtona as face-o praf si pulbere cu mult mai repede decat o masina straina mult mai performanta, mai puternica, mai fiabila si oferind conditii de securitate in trafic mult mai bune.
Daca ar fi sa ma orientez spre o tara unde tehnica este "la putere" pe toate planurile, inclusiv productia de autovehicule, m-as duce spre Germania. Mai precis Bavaria... Si mai precis Munchen, unde, in 1916 se infiinta compania BMW (Bayerische Motoren Werke in germana sau Bavarian Motor Works in engleza), Initial compania producea motoare pentru industria aeronautica. Dupa incheierea primului razboi mondial, compania a fost fortata sa renunte la productia destinata industriei aeronautice si, pentru a supravietui, a trebuit sa se reprofileze. Dupa ce restrictiile au inceput sa fie ridicate, in 1923 BMW a inceput productia de motociclete, iar in 1928 si-a extins productia spre autovehicule.
De atunci, compania BMW s-a dezvoltat ca un puternic producator de autovehicule performante si de buna calitate. Asa ca orice posesor al unui BMW se poate considera extrem de fericit si de satisfacut de performantele propriului autoturism.
Daca tot m-am axat pe un BMW, indiferent de modelul achizitionat, as prefera un autoturism model nou si performant. Asta tocmai in ideea ca piesele de schimb se pot gasi mai usor si mai sigur. Ca orice posesor de autoturism care se respecta, respectandu-si masina, as prefera sa execut reparatiile cu piese originale BMW procurate de la o firma specializata si autorizata  Si in plus voi folosi si accesorii originale BMW dar si ulei original BMW. Este important ca tot ce se foloseste la un BMW sa fie original, pentru ca sunt singurele piese perfect adaptate marcii BMW.
Si daca e vorba sa mentionez si firma de service autorizat, precizez ca ideal ar fi folosirea de piese de BMW de la eXclusiv OEM pentru reparatiile autoturismului marca BMW. Este important de precizat acest lucru, pentru a avea siguranta ca piesele si consumabilele BMW sunt cele originale si nu falsuri.Doar asa este asigurata durata de viata fara probleme a autovehiculului.
Daca ar fi sa raspund la intrebarea din titlu... Yau ca nu stiu raspunsul. Doar atata stiuŞ ca un autoturism de calitate se intretine regeste. Altfel nu te poti bucura de el.
Articol scris pentru SuperBlog 2018

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

***

  În țara lui Mură-n Gură  În țara lui Mură-n Gură, Totu-mi este pe măsură. Când mă scol de dimineaţă, Nu la șapte, ci la zece, Vine-o tavă ...