luni, 31 august 2020

Creativitate & spirit competitiv, în tandem. Ce zic superbloggerii

 Bine v-am regăsit! Spre finalul verii, ca de obicei, ne pregătim pentru o nouă ediție de toamnă SuperBlog (marți, 1 septembrie, se deschid înscrierile în cea de-a 21-a ediție).

Până atunci însă, ne-am gândit să facem împreună un exercițiu și v-am întrebat pe grupul de Facebook ce reprezintă pentru voi creativitatea și spiritul competitiv. Răspunsurile, care mai de care mai inspirate și edificatoare, confirmă că și creativitatea, și competiția au multiple valențe. Așadar, dăm cuvântul superbloggerilor:

Răzvan Lupitu – “Ador competitivitatea. Mă face mereu să devin mai bun și să îmi doresc mai mult. Singura mea limită e să nu îi sabotez pe ceilalți în drumul meu în sus. Mie bloggingul mi-a oferit foarte multe, mi-a dat șansa să cunosc oameni noi și să mă reinventez. Creativitatea pentru mine înseamnă libertatea de a inova, într-o manieră proprie. Prima mea participare la SuperBlog a generat niște lucruri care m-au schimbat complet, dar voi povesti, poate, cu altă ocazie. :)”

Diana Elena Neață – Sunt ferm convinsă că blogging-ul fără creativitate e ca mâncarea fără sare. Poți scrie cel mai documentat articol, cel mai corect din punct de vedere gramatical și SEO, dar fără un zvâc de creativitate e fad, lipsit de farmec.
Cât despre competitivitate, ce pot spune? Deși poate nu par, sunt o fire extrem de competitivă. Ador să dau tot ce e mai bun din mine, să îmi împing limitele. Nu neapărat pentru a câștiga, ci mai degrabă pentru a evolua. Competitivitatea folosită corect e unul din cele mai bune traininguri în orice domeniu. De aceea tot revin la SuperBlog.”

Mari Flămânzeanu – “Primul lucru care îmi vine în minte este că bloggingul mi-a schimbat foarte mult perspectiva. Pregătirea mea inițială în cercetare științifică mi-a fost de mare ajutor în a face documentare pentru că mie îmi place să scriu articole educative, care aduc informație. Încă nu mă atrage genul fiction. Cât despre competitivitate, sunt în proces de vindecare după ce școala și societatea românească mi le-au injectat până în gene. Încerc să privesc competitivitatea doar cu mine însămi, încerc să nu mă compar, mai ales că în blogging vrei să ai stilul tău, să se simtă parfumul personal. Vreau doar să păstrez scânteia, aceea de a continua dar fără a mă judeca prea aspru, să fiu empatică cu mine. Iar provocările din blogging sunt despre găsirea curajului, a încântării și încrederii, dar mai ales despre perseverența cultivării creativității. Și despre curiozitate. Așa am ajuns să mă bucur de creativitatea mea și simt o bucurie imensă când aceasta provoacă o revoluție în interiorul meu.”

Daniela Toader – “Creativitatea este atunci când pleci de la, hai să zicem, o păpădie și ajungi, prin legături invizibile, să-ți sorbi cafeaua pe Aeroportul Charles de Gaulle. Tot ce este cuprins acolo, între cele două repere, se numește creativitate. Despre blogging n-aș putea spune decât că reprezintă o deschidere, o oportunitate, un ochi deschis către infinit. Competiția? Am fost educați să ne întrecem. Noi între noi. Noi pe noi. O fi de bine? O fi de rău? Uneori am ceva dubii…”

Almona Ţilea – “În contextul unei profesii în care nu ai voie să îți exteriorizezi emoțiile [n.n. jurist], bloggingul m-a ajutat să ies din carapace. Mi-am permis să râd, să glumesc, să plâng, să mă enervez. Ba chiar să spun câteodată “f*ck this sh*t”. Cred că am aflat ce este creativitatea de la o cititoare. Era un articol marcat la final “Scris pentru SuperBlog”. Mi-a spus că l-a citit cu sufletul la gură și abia la ultima frază și-a dat seama că era vorba despre un produs. Oamenilor le plac poveștile chiar și atunci când e vorba de produse și servicii. Competitivitatea este, în primul rând, cu fricile și limitările noastre. Din păcate, generația mea a aflat mult mai târziu. Nu trebuie să te compari decât cu versiunea ta de ieri și astăzi să fii un pic mai sus. Mâine mai sus și tot așa.”

“Creativitatea cere curaj” – Henri Matisse

Violeta Giol – “Bloggingul / blogul este curtea mea de joacă. Pentru că îmi place să mă joc, tare îmi place să mă joc! SuperBlog-ul e o joacă faină pentru că îmi aduce parteneri de joacă. 🙂 E mult mai mișto să te joci în gașcă decât de unul singur! 🙂 Creativitatea… hm… ar fi multe de spus. Mai pe scurt aș zice că înseamnă să plec de la un cuvânt, să-l prind în horă cu alte cuvinte, apoi să le las să danseze Ciuleandra. Sperând că dansul lor nebun va naște emoție în cei care citesc. Competiție… competivitate… cuvintele astea au fost fir roșu în viața mea. Competiție cu mine însămi. Asta a fost the story of my life. Până când am ales să spun stop! Nu, nu am (nu MAI am?) spirit competitiv. Nu în sensul clasic. (Asta nu înseamnă că nu îmi place să studiez clasamente sau că nu ma oftic la note :)))”

Olimpia Săpunaru – “Eu nu știu ce e creativitatea, dar știu că, dacă nu era SuperBlog și dacă nu o posedam sau ea pe mine (?), nu aș fi văzut Egiptul în decembrie 2018 și nici Cap Aurora, în august 2020. Pentru a câștiga aceste două premii, în cadrul SuperBlog, de la Christian Tour și Litoralulromanesc.ro, am scos din buzunarul creativității cam vreo 3000 de cuvinte, 1000 pentru Egipt și vreo 2000 pentru Cap Aurora. Astea două premii sunt cireașa de pe tort, dar nici tortul nu e lepădat, numai că nu mă apuc să număr toate premiile acu’, că nu sunt încă pensionară SuperBlog. Nu știu nici dacă sunt blogger, cu adevărat, dar superblogăr sigur sunt! Definitiv! Nu vreau să câștig niciodată locul 1, ca să fie clar! Aș muri de ciudă că nu mai pot participa. :))))”

Alina Sanda Iosub Georgescu – “Creativitatea e ceea ce “makes the world go round”. Precum zâmbetul, e un limbaj universal care “apasă niște butoane” în ființa noastră, prilejuindu-ne revelații dintre cele mai diverse. În general vorbind, creativitatea e ceea ce a făcut lumea să evolueze și ne-a binecuvântat să fim înconjurați de atâtea lucruri interesante și utile. Chiar și facerea lumii, așa cum o știm, a fost un act al creativității desăvârșite, a posteriori slujindu-ne drept model de organizare și diversitate. Într-o epocă aproape exclusiv digitală, exprimarea creativității nu se mai face în 7D, 8D, nici măcar 3D, ci în 2D, în spațiul ecranului atât de răspândit. Chiar și presa clasică a reușit să se adapteze, migrând în online, reinventându-se. Revistele și ziarele nu mai pot fi răsfoite, pipăite, mirosite, ci numai derulate printr-o simplă mișcare în fața ochilor, pe peronul gării, în pauza de la școală ori în vârf de munte.
O alternativa de exprimare la îndemna oricui a devenit blogul. Cu alte cuvinte, pentru cei care nu au reușit să își găsească un spațiu de manifestare a “producției” intelectuale, bloggingul oferă o alternativă extrem de interesantă și utilă. Blogul e “locul” unde alegem să ne expunem pe noi înșine cu toate fațetele noastre, uneori mai vesele, alteori mai triste, o dată mai transparenți, alta dată mai opaci. Blogul este, totodată, și un instrument modern prin care îi transformăm pe cititorii noștri în parteneri activi, care își pot exprima părerea apreciativă sau nu vis-a-vis de proprietatea noastră intelectuală. Ne responsabilizăm astfel în a expune un conținut de calitate, de interes general și care poate fi înțeles de majoritatea potențialilor cititori.
În contextul celor de mai sus, latura competitivă a acestui hobby pentru unii, adevărat job pentru alții, vine ca o confirmare a pasiunii pentru cuvinte, ca o îmbogățire a experienței. Mergând mai în profunzimea sentimentului, mă hazardez să afirm că reprezintă nevoia de confirmare a stăpânirii artei cuvintelor. Prin dorința de a fi cel/cea mai bun/ă, citit/ă, apreciat/ă, competitivitatea în lumea bloggerilor trasează în mod invizibil ierarhii și îi diferențiază pe cei buni de cei mai buni!
Închei aici reamintindu-vă de celebrul referen muzical din genericul serialului “Familia Bundy”, “love and marriage go together like a horse and carriage”, și parafrazându-l: “creativitatea și bloggingul merg împreună ca vântul și iahtingul”
.

Cătălina Popa – “Eu cred că și creativitatea se exersează. Poate că unii își imaginează că artiștilor le vin idei după idei și mintea lor e ca un carusel cu multe curbe, extrem de intens. Însă, de multe ori, mie mi se pare că această forță numită creativitate se joacă cu noi. Creativitatea ne dă o sămânță care apoi trebuie crescută cu documentare (studiu), și mai multă creativitate, dar și multă muncă. Uneori prinde, alteori nu apucă să crească, iar în cazurile cele mai triste ce a rezultat se usucă. Cu cât îți exersezi mai mult creativitatea, cu atât e mai ușor să creezi ceva. De asta se zice că scriitorii, pictorii, cântăreții buni sunt cei care își fac activitatea zilnic.
Eu scriu foarte rar pe blog, dar în competiția SuperBlog am fost extrem de disciplinată și mi-am dovedit că pot, dar mai ales mi-am demonstrat teoria de mai sus. Am scris și pe blog că, pentru mine, cea mai ușoară ediție a fost ultima, cea pe care am câștigat-o. Nu pentru că ar fi fost ceva diferit, ci pentru că eu am învățat să mă raportez altfel la competiție, dar am și exersat (tot participând).
Eu am urât întotdeauna competiția, încă din școală. În școală, copil fiind, simțeam presiune și nu-mi dădeam seama de unde. Dar îmi creasem sisteme să am cele mai mari note fără să rețin neapărat informațiile pentru totdeauna. Eu cred că presiunea competiției te poate determina să-ți depășești limitele, dar, în același timp, te poate trimite într-un colț în care să fii atât de dezamăgit, încât să nu mai încerci niciodată acea activitate. Renunți înainte de a începe real. Când iei primul 5, poți să te ambiționezi sau, dacă mai iei încă 3 de 5 și ți se spune și că ești „prost”, poți să renunți, deși poate nu era vârsta sau etapa în care să înțelegi acele lucruri sau poate nu ți se explicau în ritmul tău. Competiția frumoasă e cea cu tine însuți. O frază clișeică, dar o scriu cu toată convingerea. De aceea, eu cred că și competiția SuperBlog trebuie văzută ca o experiență, nu ca o cursă infernală.

La final, răspund și organizatorii 🙂 Pentru noi, creativitatea înseamnă curaj, așa cum zicea și Matisse: curajul de a ne căuta, descoperi și redescoperi, de a ne dezvălui lumii cu gândurile, nuanțele și sensibilitățile noastre, de a ridica ștacheta constant, de a ne provoca să ieșim din zona de confort, curajul de a plăsmui lumi posibile și imposibile, de a ne îndoi și de a lupta pentru dreptul și visul de a îmbogăți realitatea continuu cu propriul adevăr – toate, cu puterea inspirației. Iar voi știți să faceți asta și ne-ați învățat și pe noi. Sau am învățat împreună? 🙂 Oricum ar fi, vă mulțumim.

Voi, cititori, ce părere aveți? Vă așteptăm cu drag rândurile în comentarii și abia așteptăm să continuăm împreună tradiția exersării creativității în blogging în noua ediție SuperBlog 🙂 Pe curând!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

***

  ..Atunci când vei fi bătrână… 1. Nu instrui niciodată pe nimeni. Chiar dacă știi că ai dreptate. Amintește-ţi cum te irita acest lucru. Și...